Mathijs en Johanna

Een terugblik op Siem Reap en het zuiden van Cambodja

Waar we de express-bus dachten te hebben naar Siem Reap moesten we overstappen in een andere plaats (waardoor we de gefrituurde vogelspinnen in Skuon moesten missen, spijtig dat we deze niet hebben kunnen proeven ;-p)... Na aankomst in Siem Reap zijn we naar het "peperdure" hotel gebracht (welke we in Nederland al hadden geboekt). En wat krijg je als je "duur" slaapt, jaja dan ga je je ook duur gedragen. Er zaten wat vlekken op de lakens en wat haren op de kussens en daarmee namen we geen genoegen. Resultaat: we mochten in de VIP-kamer verblijven :D. Was hetzelfde maar zag er net iets gelikter uit!! Mr Long, de tuk-tukker die ons bij de bus heeft opgehaald heeft ons ook 3 dagen rondgereden bij de tempels van Angkor. De foto's hiervan hebben jullie al kunnen zien. Het was vermoeiend, we waren ongeveer per dag 10 a 11 uur aan het tempelen. Uitrusten deden we tussendoor in de tuk tuk. De tweede dag zelfs om 4.30 uur vertrokken omdat we dan de zonsopkomst bij de Angkor Wat konden bewonderen... De derde dag, nadat we de Beng Mealea hadden gezien (2 uur tuktukken vanaf het hotel) waren we wel echt tempelmoe. Maar de laatste 3 tempels (de oudsten van allemaal) toch nog even er door heen gejaagd... 's Avonds om 23.00 uur zouden we opgehaald worden voor de nightbus naar Sihanoukville (we hadden een paar dagen over in de planning en zijn dus gaan relaxen aan de zuidkust). Ook nu zijn we weer lichtelijk opgelicht. In plaats van 8 uur naar Sihanoukville waren we na 6 uur en 45 minuten pas in Phnom Penh, waar we de bus werden uitgegooid. Nadat we maar zijn gaan informeren bleek dat we tot 8 uur moesten wachten en dat er geen directe bus is bij deze maatschappij! Uiteindelijk kwamen we dus pas 13 uur na vertrek aan (met beurse billetjes wederom). In Sihanoukville hebben we eigenlijk niets anders gedaan dan op het strand gelegen, danwel op een stoel gezeten op het strand. Onze lichamen gaven heel duidelijk te kennen dat het wel even genoeg was en dat vonden wij eigenlijk even helemaal niet erg. Ten minste, totdat we het erover hadden dat het korfbalseizoen al bijna weer zou gaan starten. 's Avonds dus even wat beenspieroefeningen gedaan (waar we op het moment van schrijven nog steeds spierpijn van hebben :-s). Morgen weer (pfff)! Voordeel van de hele dag op strand is dat je continu flyers in je handen krijgt gedrukt en dus 's avonds gratis drankjes kan halen overal. Daarnaast werd Mathijs continue belaagd door tuk tukkers die hem naast een ritje ook nog wiet en allerlei andere soorten drugs aanboden (of dit nou door zijn uiterlijk kwam weten we niet, 's avonds heb ik toch maar even het ontstane matje in zijn nek weg geknipt ;-p). Vanaf Sihanoukville zijn we (2 dagen later) 's middags weer teruggereden naar Phnom Penh. Daar zitten we op dit moment, weer echt in een bruisende stad... We hebben de afgelopen weken op bamboe, keiharde matrassen en weet ik wel niet wat nog meer geslapen... Vannacht hadden we een bed met plek voor meer dan 2 zo bleek... Vanochtend werden we wakker in het gezelschap van een aantal zwart/bruine beestje van zo'n 4 mm groot. Als je op ze drukte lieten ze een klein bloedplekje achter... We zijn deze huisdieren nog niet tegengekomen, maar een aantal bultjes leken er toch echt op te wijzen dat we hier met de gevreesde bedbugs te maken hebben. Helemaal niet relax en vooral een beetje jeukerig idee... We hebben een andere kamer gekregen en het bed grondig geinspecteerd (het ziet er hoopvol uit voor vannacht). Vandaag zijn we naar de Killing Fields geweest en het Tuol Sleng Museum. Beiden hebben betrekking op de Khmer Rouge van 1977-1979, waarbij miljoenen Cambodianen het leven hebben gelaten (onder het regiem van Pol Pot). Wel indrukwekkend. Het was wel een leuke dag, ondanks dat de tuk tukkers ons hier continu meer laten betalen dan nodig op een heel slinkse manier. Lees: ja jullie hebben niet gezegd dat jullie ook terug willen (en dit als je 15 km van de stad verwijderd bent). Nu is het weer even de vraag hoe het verder gaat, dit omdat we op nu.nl iets lazen over onrusten in Kuala Lumpur (waar we dus maandag heen zouden moeten vliegen). Spannend allemaal en hopelijk valt het mee, zodat we gewoon de twin towers kunnen bewonderen :-) Nou dat was alles weer tot zover, vanuit Maleisie (hopen we ten minste) zullen we weer wat van ons laten horen). De USB poort pakt het fototoestel niet, de foto's houden jullie dus nog even tegoed! Groetjes vanuit Cambodja Weer wat reacties op reacties: Margo en Ton: De Thaise dames vallen toch viest tegen, anders hadden we zeker een foto van ze genomen voor jullie. Frans: Er is hier inderdaad heel veel te zien, dus we snappen goed dat opa met ons wil ruilen. Hoewel er nogal wat ontberingen zijn wegen deze niet op tegen de positieve kanten van de reis. Oma we zijn nog steeds gezond (en vandaag weer bruin brood gevonden dus sinds weken weer vezels (wat Johanna vooral erg kan waarderen). Frans we hebben inderdaad op een vogeluitkijkpunt gestaan met een andere vogelaar. Bij gebrek aan een verrekijker en gids helaas niet veel kunnen zien danwel herkennen. Wel hebben we wat arenden gezien. Cordaners: dankzij jullie ben ik nu recordhouder wat betreft de meest bekeken foto :D Werkse allemaal en voor degene die op vakantie gaan, een fijne vakantie!

Richard en Ria

Wij volgen jullie nog steeds geweldig. En wij maar zitten in Zuid Limburg. Maar dat is ook mooi, gelukkig.
Geniet maar en wij genieten weer van jullie verhalen.

Succes verder

koos

hoi gasten als ik het goed lees gaat het prima by jullie gelukkig by ons is ook alles oke mama in de stress maar byna alles staat klaar morgen heerlyk op vacantie nou jullie nog heel veel plezier ik hou van jullie dikke kus

JW Peursum

Hey Thijs en Jo, Leuk om de verhalen te lezen en wat foto's daarbij te bekijken! Zo te zien hebben jullie het prima naar jullie zin! Geniet er nog van de rest van de reis!

Groetjes, Jan-Willem

pg

pgเปิดเว็บบราวเซอร์ และไปที่เว็บไซต์ pg หรือเว็บไซต์ที่ต้องการเข้าสู่ระบบการเข้าสู่เว็บไซต์เกมหรือบริการออนไลน์มักเป็นกระบวนการที่ง่ายและสะดวก