Mathijs en Johanna

Zuid Laos en onze oversteek naar Cambodja!

Om 7.00 uur hielden we zondag 26 juni al een Tuk-Tuk aan, zodat we met lokaal transport naar Tad Lo (Bolaven plateau) konden gaan. De tuk-tuk Laoaan stopte echter eerst nog even bij de markt zodat zijn vrouw op haar dooie gemakje boodschappen kon doen. Pas na een kwartier vertelde hij dat de eerstvolgende bus om 9.00 uur zou vertrekken (voor niets dus al om6 uur opgestaan). De rit naar Tad Lo was prima en behalve dat het gangpad volgestapeld lag met zakken cement of zo iets en er 1 Laoaan met een zak vol vissen binnen kwam was het nog vrij normaal. We besloten bij Lonely Planet's Tim's Guesthouse te slapen. Een plek die op zich goed opgezet is en veel geinvesteerd wordt in delokale bevolking (computerlokaal en schooltje). Om dit enigszins te steunen hebben we daar 2 nachten in een hutje op keiharde bedden gelegen. Maar de douche was wel weer heerlijk (en gedeeld evenals de wc :-s)...
We hebben de watervallen bekeken en na 2 dagen vroeg vertrokken om via Pakse naar Don Det (4000 islands) te gaan. We namen de eerste bus maar direct, wat we moesten bekopen met 2 uur zitten op plastic krukjes (die bij elke bocht onder je kont vandaag gleden). De chauffeur en zijn hulpjes bedachten halverwege ook nog dat ze trek hadden en gingen rustig naast de bus zitten ontbijten! Daar zit je dan in een stampvolle bus (en denk niet dat de chauffeur haast had of zo).
Vervolgens de Sawngthaew in (wat letterlijk vertaald 2 rijen is), in ons geval 3. Dit kleine wagentje werd werkelijk overvol geladen en we zaten als een soort legbatterijen met 24 man achterin dit wagentje gepropt. Heerlijk met een reis van 4 uur voor de boeg (deze houten bankjes hadden overigens ook geen kussentje)! Op Don Det hebben we welverdiend in een hangmat wat gedronken en omdat dit zo goed was bevallen naar een slaaplek met hangmatten voor de deur gezocht (dit is ook gelukt). Een houten hut met electriciteit, maar nog steeds een gedeelde douche en wc. We hebben Don Det en Don Khon fietsend bekeken en hebben vooral ook veel in onze hangmat gelegen. De laatste avond hadden we lichtelijk noodweer (maar ach, ons hutje stond oppalen). Dit betekende 3 keer verhuizen in het restaurant waar we zaten omdat alles zo lek als een mandje was. Er waren 2 lekplekken in onze kamer maar we waren nog droog toen we opstonden 's ochtends:D.

Vanaf Don Det zijn we naar Kratie gegaan (Cambodja). Nu ligt Don Det 5 km van de grens, toch deden we er ruim 2 uur over om bij de grens te komen (wat in Laos overigens heel normaal is). We wilden onze paspoorten niet afgeven dus besloten (met het risico enorm opgelicht te worden) alles zelf te doen. Voor niets gaat de zon op en niet voor niets worden er stempels in je paspoort gezet. Nadat we allebei de nodige dollaars kwijt raken kregen we allebei een headshot (om ons temperatuur van ons voorhoofd te meten), handig als ze even zeggen wat ze gaan doen... Een half uur later, nog niets van Cambodja gezien, maar wel 54 dollar lichter!

Op dit moment zitten we in Kratie en hebben we vandaag in een bootje de Irrawaddy dolfijnen gespot. We zitten in een redelijk chique hotel en hebben sinds 5 dagen weer onze eigen wc. Echt heerlijk, voor het riool of wat ze hier hebben misschien iets minder...

Morgen gaan we de 9 uur durende busreis naar Siem Reap maken. We zijn allebei blij dat we de ergste armoede achter ons gaan laten, althans dat hopen we! Vanavond zaten we te eten en keek je zo een soort grote openstaande garage in en dat is dan een soort ziekenhuis. Je zou hier maar een blinde darm ontsteking kirjgen of zo... Het enige wat ze lijken te kunnen is een infuus in je arm steken. Ook het internet is hier heel traag, we zetten er daarom nu alleen een verhaaltje op en de foto's volgen zo dansnel mogelijk (misschien morgen).

Groetjes vanuit Cambodja

Marja Dorst

Geen tijd om te lezen nu, met de accordionist op de chtergrond werk ik het MDO uit.

Thuis lees ik jullie reisverhalen.

Groetjes, Marja

Ton

Leuk hé, als gehaaste westerling door Laos reizen.Vindt het ook wel aardig van jullie dat ik steeds weer prachtige Thaise dames aangeboden krijg. Maar geniet er van want op deze manier leer je de landen toch wel echt kennen. Groetjes

Margo

Nou dat was wel afzien zeg.Maar zoiets maak je nooit meer mee.Ben heel benieuwd naar jullie volgende busreis.Ja Ton moet steeds lachen om het aanbod van de Thaise dames.Maar ja die willen ook wat verdienen.Goede busreis hopelijk staan de stoelen nu wel vast.Groetjes, we gaan zo Margreet d,r diplomering vieren bij je ouders thuis.Doeiiiii Margo

Frans

Hoi Mathijs en Johanna, Opa, Oma en ik volgen met veel belangstelling jullie belevenissen. Opa zou wel in jullie schoenen willen staan en vindt het leven hier in Holland maar saai. Oma verbaast zich erover dat jullie zo vrolijk blijven onder alle ontberingen. Ikzelf ben nog benieuwd of jullie ook mooie vogels gezien hebben. Hoe dan ook, we wensen jullie een behouden en plezierig vervolg van dit avontuur. Met hartelijke groeten van Opa, Oma en Frans.